De release notes voor Gemeentelijk Intranet 2.0 versie 27 met onder andere een bugfix voor het delen van links in de KCC-notitie.

Op deze pagina:


Nieuw in deze release

  • Klassiek Dashboard

    Gemeenten kunnen voortaan kiezen tussen twee versies van het Dashboard op intranet. De ene versie toont de inmiddels bekende tijdlijn. Daarnaast kan voortaan gekozen worden voor het 'klassieke dashboard'. Hierop wordt per onderwerp een overzicht getoond van de meest recente wijzigingen/nieuwe berichten.



Verbeteringen en wijzigingen

  • Zoekresultaten

    Wanneer je iets invult in het zoekveld wordt er ook op gedeeltelijke woorden gezocht. Dat is in de meeste gevallen erg prettig, maar niet altijd. Wanneer je bijvoorbeeld wilt zoeken op de afkorting 'VRI' verdwijnt de juiste pagina tussen alle resultaten voor woorden als 'vrienden', 'vrij', 'vrijdag', etc.

    We hebben een verbetering aangebracht aan de zoekfunctie die ervoor zorgt dat exacte matches altijd bovenaan komen te staan.

  • Herinnering Kenniscontrole

    Wanneer je een herinnering kenniscontrole krijgt is dit een verzoek om actie te ondernemen. Deze meldingen zijn belangrijk om informatie op intranet en op de website actueel te houden. Daarom is het niet langer mogelijk om deze herinneringen per e-mail uit te zetten in de instellingen.

  • Verwijderde Kennishouders

    Wanneer een kennishouder uit dienst gaat, wordt de naam van deze persoon automatisch verwijderd als kennishouder in de Kennisbank en Weten en regelen.

    Omdat vervangers werden gekoppeld aan de kennishouder en niet het item, verdwenen de vervangers ook automatisch wanneer de kennishouder uit dienst ging.

    Wanneer een vervanger zelf uit dienst ging en de kennishouder niet, bleef de vervanger gewoon staan. Deze werd niet automatisch verwijderd.

    We hebben een wijziging aangebracht waardoor vervangers aan een item gekoppeld blijven wanneer de kennishouder uit dienst is. Daarnaast verdwijnen de vervangers wel wanneer deze zelf uit dienst gaan.

    Wanneer een kennishouder uit dienst gaat wordt deze niet automatisch vervangen door de ingestelde vervanger. Dit zal wél nog automatisch moeten worden aangepast.

  • Ophalen personen voor wie is wie

    Het intranet gebruikt LDAP-omgevingen om gegevens van medewerkers van de gemeente op te halen zodat voor deze personen een intranet account en een wie is wie profiel kan worden aangemaakt. In het velden haalden we alle gebruikers op en filterden vervolgens in deze lijst op gebruikers met een e-mailadres.

    Het totaal aantal gebruikers is in sommige gevallen een stuk groter dan het aantal gebruikers met een e-mailadres. Wanneer dat zo is kan het zijn dat we het maximaal aantal gebruikers bereiken dat we in één keer kunnen ophalen. Daardoor kunnen we dan niet voor iedere gebruiker die dit nodig heeft een intranet account en wie is wie profiel aanmaken. Het gaat dan vooral om nieuwere werknemers.

    We hebben een wijziging aangebracht waarbij meteen bij het opvragen al wordt gefilterd en alleen gebruikers met een e-mailadres worden opgevraagd.



Bug fixes

  • Links in KCC-notities

    In release Gemeentelijk Intranet 2.0 versie 27 hebben we de KCC-notities uitgebreid met een WYSIWYG editor. Wel bleek na de release dat links niet goed werden getoond/geplaatst. Dit gaf problemen met het delen van e-mailadressen en links naar een URL.

    De problemen zijn in deze release opgelost.

  • Vacatures The Solutions Factory

    We hebben een bug opgelost waardoor vacatures van The Solutions Factory niet altijd goed werden binnengehaald. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vacatures die worden geplaatst op de website werkeninzuidoostbrabant.nl.

  • Volgorde documenten

    In release Gemeentelijk Intranet 2.0 versie 27 is ondersteuning toegevoegd voor Office 365. Het gevolg hiervan was dat alle documenten in groepen en projecten voortaan werden gesorteerd op alfabetische volgorde. Dit was een onbedoeld en ongewenst gevolg.

    In deze release hebben we de volgorde gecorrigeerd zodat deze wordt gesorteerd van nieuw naar oud.

  • HTML escaping Widget namen

    Wanneer je een stukje tekst op het internet zet gebeurt dit met HTML. Dat is een code waarmee je kunt aangeven hoe de tekst eruit komt te zien. In deze code worden een aantal speciale tekens gebruikt zoals onder andere: < > & ".

    Wanneer je deze tekens in een stuk tekst wilt gebruiken, bijvoorbeeld door te schrijven 'Bestuur & Organisatie', worden deze speciale tekens vervangen door een code. Voor het &-teken is dat bijvoorbeeld &#38; Op deze manier weet de browser dat hier het &-teken als platte tekst moet worden gebruikt en dat het niet om een stukje HTML code gaat.

    Dit vervangen van speciale tekens door HTML code wordt escaping genoemd. Dit is vooral belangrijk op plekken waar jij als eindgebruiker met een editor tekst kunt invoegen. Escaping voorkomt dat er onbedoeld HTML code wordt uitgevoerd en de pagina hierdoor bijvoorbeeld kapot gaat.

    Voor de Widget-titels op het intranet werd er nog geen escaping toegepast. Dit betekende kort door de bocht dat wanneer je een widget 'Bestuur & Organisatie' noemde, de HTML code van de pagina niet meer klopte en er een error 500 pagina werd getoond.

    Deze escaping is nu toegevoegd.

  • Volgorde documenten

    We hebben een fout opgelost in de code waarbij op een verkeerde manier werd geregistreerd dat er geen afsprakencode was ingevuld voor een product. Deze bug had op dit moment nog geen gevolgen. Met het oplossen van deze bug voorkomen we eventuele problemen in de toekomst.

  • Typfout e-mail doorsturen pagina

    Wanneer een pagina werd doorgestuurd op het intranet stond er een typfout in de e-mail. Deze is gecorrigeerd.

  • Filtering op afdelingen

    In wie is wie op intranet kun je filteren op afdeling. Deze filtering ging verkeerd wanneer een afdelingsnaam een spatie bevatte. Dit is opgelost.

  • Filtering op afdelingen

    Groepen kunnen door de kennishouder aan de voorkant worden aangepast. Wat hier niet kan worden aangepast is of voor een groep een automatisch lidmaatschap geldt.

    Door een fout in de code werd bij het opslaan van een wijziging aan de voorkant het automatisch lidmaatschap standaard uitgezet.

    Dit probleem hebben we nu opgelost. Je kunt gewoon weer wijzigingen aan de voorkant opslaan voor groepen zonder dat het automatisch lidmaatschap verdwijnt.

  • Overzicht personen die een bericht hebben geliked

    Op intranet kun je bekijken wie je bericht allemaal hebben geliked. Alle namen worden dan in een box getoond. Deze box werd helaas niet goed aangepast aan de hoeveelheid namen, waardoor het overzicht er niet correct uitzag wanneer vele mensen een bericht hebben geliked.

    Dit probleem hebben we nu opgelost.

  • Afsprakencode

    We hebben een fout opgelost in de code waarbij op een verkeerde manier werd geregistreerd dat er geen afsprakencode was ingevuld voor een product. Deze bug had op dit moment nog geen gevolgen. Met het oplossen van deze bug voorkomen we eventuele problemen in de toekomst.



Gerelateerde onderwerpen: