De release notes voor Gemeentebox 1.18 met onder andere: Toegankelijkheidsupdates, nieuwe mogelijkheden in formulieren en het oplossen van problemen met iBabs.

Op deze pagina:


Nieuw in deze release

Locaties uitsluiten van Sooqr

Locaties waren tot nu toe altijd opgenomen in de zoekresultaten. Wil je niet dat alle of sommige locaties gevonden kunnen worden met de zoekmodule? Neem dan contact op met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.


Standaard tekst op overzichtspagina formulieren

In de stap 'Overzicht' van gemeentelijke formulieren stond altijd dezelfde standaard tekst:


U staat op het punt het formulier digitaal aan de gemeente op te sturen. Door op de knop Verzenden te drukken, verklaart u dat u de gegevens naar waarheid ingevuld heeft. Het opzettelijk vermelden van verkeerde gegevens kan strafbaar zijn.


Deze tekst is nu aan te passen.


Aan iedere gemeentelijke website is het artikel 'Melding Overzichtspagina' toegevoegd. Wanneer je de tekst in dit artikel aanpast, wordt de tekst op de overzichtspagina voor alle formulieren aangepast.


Standaard tekst boven contactgegevens in formulier 

In het verleden stond er een standaard tekst boven de contactgegevens in de gemeentelijke formulieren. Deze tekst staat er al een tijdje niet meer.


Wanneer je toch een tekst wilt tonen boven de contactgegevens, is dat nu mogelijk. Er zijn meerdere mogelijkheden:


  • Geen tekst tonen
  • Maak voor het formulier gebruik van de standaard tekst:

    "Graag hieronder uw telefoonnummer en e-mailadres invullen. Dan kunnen wij u bereiken wanneer wij aanvullende vragen hebben over uw melding."

  • Kies een andere standaard tekst.
  • Standaard tekst is per formulier in te stellen met een artikel dat je zelf kunt wijzigen.


Wil je gebruik maken van een standaard tekst boven de contactgegevens in de formulieren? Neem dan contact op met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.


Toegankelijkheidsverbeteringen

Succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Linkdoel verduidelijkt voor het DigiD logo in de inlogstap van gemeentelijke formulieren.


Succescriterium 1.3.1 Info in relaties

De kopjes voor de verschillende inlogmethoden in de inlogstap van gemeentelijke formulieren waren geen headings. Nu wel.


Succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Voorheen werd er een algemene foutmelding gegeven wanneer er een verplicht veld niet was ingevuld. Nu wordt specifiek aangegeven welk(e) verplicht(e) veld(en) niet is/zijn ingevuld.


Andere wijzigingen

Synchronisatie met iBabs

Op verzoek van iBabs zijn er door ons wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen zorgen ervoor dat de synchronisatie niet meer gaat zoals we zouden willen.

In het kort werkte het in het verleden als volgt:

  • 1x per dag werd de gehele lijst ververst.
  • Meerdere keren per dag werden wijzigingen van de afgelopen x uur opgehaald

Het verversen van de gehele lijst kost ontzettend veel rekenkracht. Doordat we voor alle gemeenten 1x per dag de lijst verversten, was dit een enorme belasting voor de servers van iBabs. Zij hebben ons daarom gevraagd dit nog maar 1x per maand te doen.

Hiermee zijn een tweetal problemen aan het licht gekomen:

  1. We krijgen meerdere keren per dag de wijzigingen door van de afgelopen x uur. Het verwijderen van een document of vergadering is geen wijziging. iBabs stelt ons hier niet van op de hoogte in de tussentijdse updates.
  2. De code voor tussentijdse updates haalde nieuwe documenten niet altijd juist op, alleen gewijzigde documenten.

In deze release is probleem 1 opgelost.

Voor probleem 2 is nog geen oplossing. Het verwijderen van documenten en vergaderingen wordt door iBabs niet opgenomen in de lijst van wijzigingen. De enige manier om op dit moment verwijderde documenten en vergaderingen bij te werken is om de gehele lijst te verversen. Dit kunnen we niet standaard dagelijks doen voor alle gemeenten. We zijn hierover in contact met iBabs en hopen dat zij snel met een oplossing zullen komen.

Koppeling met het Zaaksysteem

Met sommige formulieren wordt een zaak aangemaakt in het zaaksysteem.


Wanneer de burger bij het invullen een bijlage toevoegt bij bijlage 2, maar geen bij bijlage 1, werd voor bijlage 1 een lege bijlage meegestuurd. Hierdoor werd de zaak niet op de juiste manier aangemaakt.


Dit is nu opgelost. Als bijlage 1 niet wordt gevuld, maar bijlage 2 wel, wordt er niet langer een lege bijlage meegestuurd.


Koppeling met Samenwerkende Catalogi

De standaard Samenwerkende Catalogi zorgt dat overheidsorganisaties hun producten- en dienstencatalogus op een uniforme manier publiceren. Hiervoor worden de producten in Sitebox gedeeld met de Samenwerkende Catalogi. Het is natuurlijk belangrijk dat deze informatie kloppend is.


Het kwam soms voor dat een formulier of een productpagina offline wordt gehaald, maar de link niet werd verwijderd uit het product. Hierdoor kwamen er onjuiste links naar productpagina's en formulieren op de pagina van de Samenwerkende Catalogi te staan.


Het bericht aan logius met daarin de informatie van de producten houdt voortaan rekening met de planning/offline status van de productpagina's en formulieren.


Gerelateerde onderwerpen: