De release notes voor Gemeentebox 1.26 met onder andere: Nieuwe inlogmethoden voor e-formulieren en verschillende toegankelijkheidsverbeteringen.

Release date versie 1.26: 02-02-2022

Release date versie 1.26.1: 17-02-2022


Op deze pagina:


Nieuw in deze release

  • E-formulieren: nieuwe inlogmethoden

    Er zijn nieuwe inlogmethoden beschikbaar voor e-formulieren van CARE. Het gaat om de volgende wijzigingen:
    1. Voor inloggen met KVK-nummer maken we gebruik van een nieuwe standaard. Deze inlogmethode lijkt meer op het inloggen met DigiD, er wordt meer informatie automatisch toegevoegd.

    2. We willen bij het inloggen graag de standaard term ‘Bedrijf’ wijzigen naar ‘Organisatie’. Dat dekt beter de lading, ook omdat inloggen voor bedrijven vaak gebruikt wordt voor bijvoorbeeld verenigingen en stichtingen om subsidies aan te vragen. We passen dan deze term aan bij de inlogstap en bij een aantal automatische velden.

      Wil je dat we dit ook voor jouw gemeente doorvoeren? Dat kan, maar dan is het verstandig om ook meteen alle formulieren voor organisaties door te lopen en te kijken of er in de tekst van het formulier ook nog andere aanpassingen nodig zijn door deze wijziging. Wij kunnen van te voren aangeven hoeveel uur dit voor jouw gemeente kost.

      Wil je hier gebruik van maken? Neem dan contact op met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.

    3. Bij het inloggen met eHerkenning zie je de naam van het bedrijf en de postcode en plaats. Hier willen we graag straatnaam, huisnummer en andere standaard informatie aan toevoegen zodat deze stap meer lijkt op andere inlogstappen. Voordat we dit doorvoeren, willen we van jullie graag weten welke velden hiervan verplicht zijn.
  • Ondersteuning iASSET

    In deze release is ondersteuning toegevoegd voor het zaaksysteem iASSET. Hier kunnen we nieuwe MOR-meldingen heensturen.

Toegankelijkheidsverbeteringen

  • Succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

    E-formulieren tonen voortaan een betere samenvatting wanneer een of meerdere velden niet of niet juist wordt ingevuld. De inwoner krijgt boven het formulier een samenvatting van alle fout ingevulde velden, zodat in één oogopslag alle fouten duidelijk zijn.

    Ook kan er op een fout uit de samenvatting worden geklikt, zodat de inwoner meteen bij het juiste verkeerd ingevulde veld uitkomt.

    De foutmelding blijft daarnaast nog steeds in het rood onder het formulierveld staan.

  • Succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

    Wanneer tabellen worden gebruikt om een nette lay-out te krijgen, is dit minder gebruiksvriendelijk voor inwoners die gebruik maken van hulpmiddelen als screen-readers. Denk bijvoorbeeld aan de overzichten van ingevulde gegevens aan het eind van de e-formulieren.

    In deze release zorgen wij er aan de achterkant voor dat de tabel een ‘description list’ is en geen tabel. Zo kun je toch gegevens in tabelvorm presenteren voor de overzichtelijkheid. De tabellen die je maakt met de teksteditor blijven gewoon tabellen.

    We hebben deze wijziging uitgebreid getest. Op de website zie je geen verschil. Als er door deze wijziging op jouw gemeentelijke website toch iets niet meer klopt qua vormgeving, laat het ons dan weten, dan lossen we dit zo snel mogelijk op.

  • Prefix of suffix bij formuliervelden

    Soms is het fijn om iets toe te voegen aan een formulierveld. Denk bijvoorbeeld aan het euro-teken voor een veld, of kg achter het veld:


    In het kader van de toegankelijkheid is het belangrijk dat deze prefix of suffix wordt gezien als onderdeel van het invulveld. Hier hebben we in deze release ondersteuning voor toegevoegd.

Andere wijzigingen

  • Categorisering Bekendmakingen

    Bekendmakingen worden door ons met het GVOP-koppeling opgehaald bij KOOP en vervolgens op de website van geplaatst. Hiervoor worden de verschillende bekendmakingen gesorteerd in categorieën. Deze categorisering was in het verleden onderdeel van een stukje maatwerk per gemeente.

    Vanaf 1 juli was deze maatwerk categorisering niet meer mogelijk door de standaardisering van de aanlevering van deze bekendmakingen aan KOOP.

    Het is ons recent duidelijk geworden dat er wel nog een categorisering mogelijk is op basis van een standaard die voor iedere gemeente geldt. We hebben in deze release een nieuwe standaard widget toegevoegd voor het tonen van bekendmakingen op de website welke sorteert op de nieuwe categorieën.

    Na oplevering van deze release zal voor iedere gemeente eerst het bestaande php-script moeten worden vervangen door de nieuwe Widget. De daadwerkelijke wijziging van de pagina met bekendmakingen op je website volgt daarom later.

  • Volgorde politieke partijen

    We hebben het mogelijk gemaakt om de volgorde van politieke partijen op je website (denk bijvoorbeeld aan de partijen op de pagina van de gemeenteraad) handmatig aan te passen in Sitebox.

    Om hier gebruik van te maken moet de widget of het php-script dat de partijen en profielen op je website plaatst worden aangepast. Hiervoor rekenen we 1 uur per gemeente. Dit kan gewoon op de strippenkaart.

    Wil je hier gebruik van maken? Neem dan contact op met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.

  • Verordeningen in Sooqr

    In release Gemeentebox 1.25 is ondersteuning toegevoegd om verordeningen op te nemen in de Sooqr feed, zodat er rechtstreeks op kan worden gezocht.

    In de beschrijving van de verordening in Sooqr stond alleen de categorie. Hier hebben we in deze release 'Verordening' voor gezet. De beschrijving kan bijvoorbeeld nu zijn:

    Verordening onderwijs

  • iBabs koppeling

    In de meeste gevallen importeren we voor alle gemeentes bij CARE meerdere soorten bestanden vanuit iBabs. We krijgen dan als het ware een lijst met lijsten binnen. Onze code gaat deze lijst met lijsten af en zal vervolgens alle bestanden op de juiste plek publiceren.

    Wanneer we voor een gemeente maar één soort bestanden importeren, krijgen we van iBabs geen lijst met lijsten. We krijgen gewoon één lijst. Dat is op zich best logisch, maar het is een situatie waar de code kan niet zomaar mee om kan gaan. Als het ware gaat onze code op zoek naar een lijst met lijsten en kan deze niet vinden.

    Het gaat eigenlijk altijd om een tijdelijke situatie bij nieuwe gemeenten die nog bezig zijn om iBabs te vullen.

    We hebben een wijziging aangebracht waardoor ook in deze situatie de bestanden correct geplaatst kunnen worden.

Bugfix

  • Velden leegmaken in de locatiemodule

    Het was niet mogelijk om niet-verplichte velden in de locatiemodule leeg te maken wanneer deze eerder waren gevuld. De wijziging werd dan niet opgeslagen.

    We hebben dit probleem opgelost waardoor je ook het leegmaken van velden gewoon weer kunt opslaan.

Gerelateerde onderwerpen: