De release notes voor Gemeentebox 1.44.0 met onder andere de mogelijkheid om een JSON-bestand te laten toevoegen aan een formulier voor Power Automate.

Release date: 27-11-2024

Op deze pagina:


Nieuw in deze release

JSON-bijlage aan formulieren voor Power Automate

Verschillende gemeenten hebben aangegeven dat zij graag ingevulde formulieren automatisch willen laten toevoegen aan een Excel-bestand met behulp van Power Automate.


Om dit makkelijker te maken hebben we voor een van onze gemeenten een stukje code ontwikkeld, die alle ingevulde informatie in een JSON-bestandje zet, en dit bestandje als bijlage toevoegt aan de mail aan de gemeente.


In deze release hebben we dit stukje code toegevoegd aan Gemeentebox. Hiermee kunnen we deze naar wens toevoegen aan formulieren die met de nieuwe technieken zijn gebouwd.


Ondersteuning crisisbanner veiligheidsregio via JSON-feed

Bij de verschillende veiligheidsregio's bestaat de wens om bij incidenten een crisismelding te kunnen tonen op de website van de verschillende gemeenten. Dit kan met een script dat wordt toegevoegd aan de website.


Het gevolg hiervan is dat de gemeente zelf geen enkele invloed heeft op het wel of niet tonen van deze banner. Daarnaast brengen externe scripts toegankelijkheidsuitdagingen en veiligheidsrisico's met zich mee.


In overleg met verschillende gemeenten hebben we ondersteuning toegevoegd om de crisismeldingen op basis van een JSON-feed te publiceren op de website.


Bij gemeentes die gebruik maken van de crisisbanner via de JSON-feed worden de meldingen automatisch toegevoegd aan de module 'Meldingen'. Of de meldingen dan ook meteen worden gepubliceerd, is afhankelijk van de wensen van de gemeente. Wanneer een nieuwe melding wordt toegevoegd, krijgt de gemeentemedewerker hier een notificatie van.


Toegankelijkheidsverbeteringen

Succescriterium 1.3.1 Info en relaties

In onze formulieren maken we regelmatig gebruik van fieldsets waarbij meerdere vragen worden gegroepeerd. Dit kunnen dynamische fieldsets zijn, waar je er meerdere van toe kunt voegen, of een fieldset die maar één keer kan worden ingevuld.


Deze fieldset hebben binnen de toegankelijkheidsrichtlijnen een legend nodig. Een paragraaf of kopje als intro is niet voldoende. Voor alle formulieren die met nieuwe technieken zijn gemaakt, is het mogelijk om dit in één keer op te lossen in deze release. In deze formulieren is overal waar dit nodig is de paragraaf of het kopje omgezet in een legend.


Voor formulieren die met oudere technieken zijn gemaakt, is het niet aangepast. Hiervoor zou een handmatige wijziging nodig zijn. Wil je weten of je formulieren hebt waarvoor dit geldt? Neem dan contact op met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.


Wijzigingen

Naam invuller in zaakomschrijving

Wanneer formulieren rechtstreeks in een zaaksysteem komen te staan, krijgt de zaak een zaakbeschrijving. In deze beschrijving kan dynamisch informatie uit het formulier worden ingevuld.


Als de naam van de invuller moet worden ingevuld, moet rekening worden gehouden met drie verschillende manieren waarop de naam van de aanvrager kan worden gevuld:

  • Invullen met DigiD met succesvolle prefill van persoonsgegevens
  • Invullen met DigiD zonder (succesvolle) prefill van persoonsgegevens
  • Invullen zonder DigiD


Omdat dit in de praktijk nogal eens mis ging, hebben we ervoor gezorgd dat de naam van de persoon voortaan met één placeholder kan worden toegevoegd, waarbij automatisch rekening wordt gehouden met alle drie de mogelijkheden.


Bestaande formulieren waarbij de naam werd gebruikt in de beschrijving hoeven niet te worden aangepast.


Bugfixes

Formulieren zonder fieldsets

Wanneer een formulier wordt verzonden, staan alle antwoorden in een pdf die als bijlage toegevoegd wordt aan de mail naar de gemeente. Bij formulieren met een afwijkende structuur kon het voorkomen dat de pdf leeg bleef.


Dit probleem is opgelost.


Gerelateerde onderwerpen: