De release notes voor Gemeentelijk Intranet 2.0 versie 40 met onder andere een nieuwe, verbeterde goedkeuringsworkflow voor taken.
Release date: 13-05-2025
Op deze pagina:
Nieuw in deze release
Goedkeuringsworkflow voor taken
We hebben een goedkeuringsworkflow toegevoegd aan de Kenniscontrole. Hierdoor kunnen taken alleen worden afgesloten door de medewerkers Kenniscontrole.
Hiervoor hebben we nieuwe taak-statussen toegevoegd. De mogelijke statussen zijn nu:
- Open
- Gereageerd (nieuw)
- Opgelost (nieuw)
- Gesloten
Afhankelijk van de status vind je de taken in verschillende tabbladen terug in de module Taken.
Status | Toegewezen persoon | Medewerker Kenniscontrole |
---|---|---|
Open | Openstaand | Gedelegeerd |
Gereageerd | In afwachting reactie | Openstaand Gedelegeerd |
Opgelost | In afwachting reactie | Openstaand Gedelegeerd |
Gesloten | Archief | Archief |
Deze nieuwe goedkeuringsworkflow maakt het mogelijk om de werkvoorraad actief te beheren binnen de module 'Taken'.
In het artikel 'Goedkeuringsworkflow Kenniscontrole' lees je hoe je de goedkeuringsworkflow aanzet, en vind je een uitgebreide uitleg van deze nieuwe functionaliteit.
Moment kenniscontrole
Het is voortaan mogelijk om in bulk de datum van de kenniscontrole aan te passen. Dit doe je op mapniveau.
Selecteer de pagina waarvan je de content wilt terugdraaien naar een eerdere versie en klik op de actieknop 'Meer' en vervolgens op de actieknop
'Controledatum wijzigen'.
In de pop-up kun je een nieuwe controledatum en herhaling instellen. Deze instellingen overschrijven de instellingen van alle items in de map waarvoor je het recht hebt om deze aan te passen. In de pop-up staat welke items dit zijn.
Herhalen kenniscontrole op standaard weekdag
Bij het instellen van een controlemoment voor een map of een item kun je een automatische herhaling aanzetten. Hierbij is het voortaan mogelijk om een standaard weekdag in te stellen, zodat de kenniscontrole altijd plaatsvindt op dezelfde weekdag. Bijvoorbeeld iedere 6 maanden op maandag.
Wijzigingen
Uitgebreid overzicht Kenniscontrole
In het uitgebreide overzicht voor de Kennisbank en Weten en Regelen binnen de module Kenniscontrole is een nieuwe kolom toegevoegd. Binnen deze kolom staat de afdeling waar de beheerder onderdeel van is.
Ook is het voortaan mogelijk om te sorteren op de meeste kolommen. Dit maakt het mogelijk om de items per beheerder bij elkaar te zetten, of juist te sorteren op controledatum.
Afbeeldingen in tijdlijn
Staande afbeeldingen in de tijdlijn hebben voortaan een maximale hoogte van 400px. Hierdoor vullen hoge en grote afbeeldingen niet meer het gehele scherm.
Emoticons in een bericht in een groep of reactie
Voor een bericht in een groep of een reactie op een groepsbericht of nieuwsbericht is beperkte opmaak mogelijk. Hoewel je verschillende emoticons al kon toegevoegen met de Windows-knop + . (punt), is dit niet hele bekende functionaliteit. Daarom hebben we naast de buttons om een bijlage toe te voegen ook een button toegevoegd waarmee het mogelijk is om emoticons in een comment te zetten. Hiermee kun je in een wat langer bericht bijvoorbeeld wat meer onderscheid maken tussen een kop en de tekst daaronder.
Duidelijke link naar groep in tijdlijn
De tijdlijn op het dashboard is gevuld met de meest recente activiteit in de groepen waarvan iemand lid is. Onder de naam van degene die het bericht heeft geplaatst staat wanneer het is geplaatst en in welke groep het is geplaatst. De naam van de groep is meteen een link naar die groep.
Omdat het niet voor alle gebruikers duidelijk was dat dit een link was om door te klikken naar alle berichten in de groep, hebben we de styling van deze link aangepast. De naam van de groep is nu onderstreept. Als je met je muis over de naam heen gaat, verandert de kleur van de link en verdwijnt de onderstreping.
Twitter naar X
Op het intranet werd nog steeds verwezen naar Twitter. Ale verwijzingen naar twitter, zowel aan de voorkant als in Sitebox zijn nu aangepast naar X.
Aanwezigheid/actuele status van gebruikers
Er is ondersteuning toegevoegd om de actuele status of aanwezigheid van een persoon op te vragen in externe platformen zoals bijvoorbeeld Microsoft 365. Hierbij zijn meerdere koppelingen met externe platformen tegelijkertijd mogelijk.
Beheerder Kenniscontrole
In release Gemeentelijk Intranet 2.0 versie 39 hebben we wijzigingen aangebracht aan de Kennisbeheerder en Kennishouders in de Kennisbank en Weten en Regelen. Deze termen waren aangepast naar 'Beheerder' en 'Contactpersonen'. De beheerder is hierbij degene die de mail voor de kenniscontrole ontvangt.
Deze wijziging bleek uiteindelijk niet voor iedere gemeente ideaal.
We hebben nu een wijziging aangebracht waarmee het mogelijk is om de Beheerder niet meer te tonen in het overzicht Contactpersonen bij het artikel zelf. De beheerder wordt dan alleen nog getoond in Sitebox, en in het Uitgebreide overzicht Kenniscontrole. Het blijft mogelijk om de beheerder ook op te voeren als contactpersoon bij een onderwerp.
Deze instelling kun je zelf aanpassen in de module 'Instellingen'. In het nieuwe tabblad 'Contactpersonen' vind je de optie om de beheerder wel of niet te tonen bij het artikel Kennisbank of Weten en regelen.
Voorafgaand aan deze release hebben we contact gehad met de verschillende gemeenten over deze wijziging, en zo nodig de beheerders automatisch toegevoegd als contactpersoon in een passende (nieuwe) rol.
Het tabblad voor de Contactpersonen in Sitebox is wat aangepast. De beheerder wordt voortaan toegevoegd in het vak Kenniscontrole.
Bugfixes
Uitgeschakelde widgets worden niet meer getoond
Door een bug in de code werden widgets die in de module 'Instellingen' werden uitgeschakeld toch nog getoond op het dashboard van gebruikers die deze widgets eerder zelf hadden toegevoegd als optionele widget.
Dit probleem is nu opgelost. Wanneer een widget wordt uitgeschakeld, verdwijnt deze van het dashboard. Wanneer deze later weer wordt ingeschakeld als optionele widget, verschijnt deze automatisch bij iedere gebruiker die deze eerder zelf had toegevoegd als optionele widget.
Links in Marktplaats
Wanneer je een link in de tekst van een marktplaats-advertentie zette, werd de html-code van deze link getoond, in plaats van de link zelf. Dit probleem hebben we opgelost.
Als hier iets achteraan komt, wordt de link niet klikbaar. Bijvoorbeeld www.care.nl/wat-doen-we/intranet
Iconen in de kennisbank
Op sommige websites wordt gebruik gemaakt van iconen. Denk bijvoorbeeld aan tekststijlen als 'error' of 'warning' waarbij een icoon van een uitroepteken voor de tekst komt te staan.
Wanneer zo'n tekststijl met een icoon wordt ingeladen in de kennisbank op het intranet, heeft het icoon zelf geen styling. Hierdoor is het icoon zelf volledig wit, en gebruikt het de gehele breedte van de pagina. Op het intranet ziet het eruit alsof er meerdere regels witruimte zijn toegevoegd.
We hebben een wijziging aangebracht waardoor deze iconen helemaal niet meer worden toegevoegd in de kennisbank op het intranet.
Wijzigen reactie
Het invulveld wanneer je je reactie op een bericht wilt wijzigen, was veel te klein. Dit hebben we aangepast, zodat het veld even groot is als bij het maken van een nieuwe reactie.
Maandselectie rapportage CX monitor
We hebben een probleem opgelost waarbij het kon voorkomen dat de maandselectie in de rapportage van de CX monitor niet aanwezig was, terwijl er wel resultaten waren voor meerdere maanden.