Onder het kopje 'Gebruikers' vind je twee modules. 'Sitebox gebruikers' en 'Geregistreerde bezoekers'. Samen vormen zij het gebruikersbeheer.


Op deze pagina:


Onder het kopje 'Gebruikers' vind je twee modules. 'Sitebox gebruikers' en 'Geregistreerde bezoekers'. Samen vormen zij het gebruikersbeheer:



Verschillende soorten gebruikers

Binnen Sitebox heb je het beheer over verschillende soorten gebruikers. De 'Sitebox gebruikers' en de 'Geregistreerde bezoekers'. 


icoon gebruiker
Sitebox gebruikers zijn gebruikers die kunnen inloggen in Sitebox zelf.
icoon geregistreerde bezoeker
Geregistreerde bezoekers zijn bezoekers van je website die toegang hebben tot bepaalde delen van de website.


Gebruikers van Intranet worden op een andere manier beheerd. Lees hier meer over op de 'Overzichtspagina: Intranet'.


Sitebox gebruikers

Je vindt de module 'Sitebox gebruikers' onder het kopje 'Gebruikers'.



Aan de linkerzijde van de pagina vind je een overzicht van de  Gebruikersgroepen. Hier kun je gebruikersgroepen toevoegen en beheren.


Rechten binnen Sitebox kun je instellen op het niveau van modules, mappen of zelfs items. Deze rechten ken je altijd toe aan een gebruikersgroep, en niet aan een persoon. Daarom is het belangrijk de Sitebox gebruikers onder te verdelen in gebruikersgroepen.


In de functiebalk aan de linkerzijde van de pagina vind je de volgende actieknoppen:


  • Groep toevoegen
  • Meer: Wanneer je hierop klikt, verschijnt er een drop-down menu, waar je de volgende opties vindt:
    • Groep wijzigen
    • Groep verwijderen
    • Groepsrechten wijzigen


Aan de rechterzijde van de pagina vind je een overzicht van de verschillende  Sitebox gebruikers die vallen onder de gebruikersgroep die je aan de linkerzijde van de pagina hebt geselecteerd. Hier kun je de individuele Sitebox gebruikers toevoegen en beheren.


In de functiebalk aan de rechterzijde van de pagina vind je de volgende actieknoppen:


  • Gebruikers zoeken binnen de geselecteerde groep
  • Gebruiker toevoegen
  • Gebruiker wijzigen
  • Gebruiker verwijderen
  • Meer: Wanneer je hierop klikt, verschijnt er een drop-down menu, waar je de volgende opties vindt:
    • Rechten wijzigen
    • Bewerkingen


Onderaan de pagina vind je nog de samenvatting. In het algemene deel van de samenvatting staat de naam van de gebruiker, het e-mailadres en de groepen waar de gebruiker onderdeel van is. Bij account vind je de status van het account en wanneer er voor het laatst is ingelogd. Bij eigenschappen staat wie het account op welke datum heeft aangemaakt en gewijzigd.



Nieuwe gebruikersgroep aanmaken

Klik binnen de module 'Gebruikers' aan de linkerzijde van de pagina op de actieknop  'groep toevoegen'.


Zet bij 'naam' de naam van je nieuwe groep. Klik op 'OK'. 



Nieuwe Sitebox gebruiker aanmaken

Klik binnen de module 'Sitebox gebruikers' aan de rechterzijde van de pagina op de actieknop  'toevoegen'.


Vul de velden op het eerste tabblad. Op het tweede tabblad kun je eventueel aangeven wanneer dit account moet worden gedeactiveerd. Op het derde tabblad geef je aan in welke gebruikersgroepen deze persoon hoort. Klik op 'OK' wanneer je klaar bent.



Het is belangrijk dat het wachtwoord van het account meteen aangepast wordt om de inloggegevens privé te houden. Dit kan het beste op de volgende manier:


Na het aanmaken van het account log je uit in Sitebox. Je komt nu weer op het inlogscherm. Klik hier op 'Wachtwoord vergeten?' Vul in het volgende scherm het e-mailadres in waarmee de persoon moet inloggen en klik op 'Verstuur'. De persoon krijgt nu een e-mail waarmee zij hun eigen wachtwoord kunnen instellen.



Het is later altijd mogelijk je wachtwoord van Sitebox te wijzigen via het Dashboard.


Geregistreerde bezoekers

Je vindt de module 'Geregistreerde bezoekers' onder het kopje 'Gebruikers': 



Aan de linkerzijde van de pagina vind je een overzicht van de  Bezoekersgroepen. Hier kun je bezoekersgroepen toevoegen en beheren.


Toegang op de webpagina kun je instellen op het niveau van websites, mappen of zelfs items. Deze toegang ken je altijd toe aan een bezoekersgroep, en niet aan een persoon. Daarom is het belangrijk de Geregistreerde bezoekers onder te verdelen in bezoekersgroepen.


In de functiebalk aan de linkerzijde van de pagina vind je de volgende actieknoppen:


  • Groep toevoegen
  • Meer: Wanneer je hierop klikt, verschijnt er een drop-down menu, waar je de volgende opties vindt:
    • Groep wijzigen
    • Groep verwijderen
    • Groepsrechten wijzigen


Aan de rechterzijde van de pagina vind je een overzicht van de verschillende  Geregistreerde bezoekers die vallen onder de bezoekersgroep die je aan de linkerzijde van de pagina hebt geselecteerd. Hier kun je de individuele bezoekers toevoegen en beheren.


In de functiebalk aan de rechterzijde van de pagina vind je de volgende actieknoppen:


  • Bezoekers zoeken binnen de geselecteerde groep
  • Bezoeker toevoegen
  • Bezoeker wijzigen
  • Bezoeker verwijderen
  • Meer: Wanneer je hierop klikt, verschijnt er een drop-down menu, waar je de volgende opties vindt:
    • Rechten wijzigen
    • Bewerkingen


Onderaan de pagina vind je nog de samenvatting. In het algemene deel van de samenvatting staat de naam van de bezoeker, het e-mailadres en de groepen waar de bezoeker onderdeel van is. Bij account vind je de status van het account en wanneer er voor het laatst is ingelogd. Bij eigenschappen staat wie het account op welke datum heeft aangemaakt en gewijzigd.



Nieuwe bezoekersgroep aanmaken

Klik binnen de module 'Geregistreerde bezoekers' aan de linkerzijde van de pagina op de actieknop  'groep toevoegen'.


Zet bij 'naam' de naam van je nieuwe groep. Klik op 'OK'. 



Nieuwe geregistreerde bezoeker aanmaken

Klik binnen de module 'Geregistreerde bezoekers' aan de rechterzijde van de pagina op de actieknop   'toevoegen'.


Vul de velden op het eerste tabblad. Op het tweede tabblad kun je eventueel aangeven wanneer dit account moet worden gedeactiveerd. Op het derde tabblad geef je aan in welke bezoekersgroepen deze persoon hoort. Klik op 'OK' wanneer je klaar bent.



Of een bezoeker zelf zijn wachtwoord kan aanpassen is afhankelijk van de inrichting van je website. Zorg daarom dat je het wachtwoord van een bezoeker altijd op een zorgvuldige manier deelt. Bijvoorbeeld via een sms bericht.


Let op
Voor sommige websites worden 'Geregistreerde bezoekers' automatisch geïmporteerd vanuit de 'Active Directory'. Wijzig in Sitebox nooit het wachtwoord van een account dat vanuit de 'Active Directory' is geïmporteerd!

Rechten in de gebruikersmodules

Het instellen van rechten in de module 'Sitebox gebruikers' kan soms wat verwarring opleveren. Daarom wordt hier in dit artikel wat extra aandacht aan besteed.


Let op
Omdat het gebruikersbeheer in de regel alleen mag worden gedaan door de administrator, kunnen de rechten binnen deze module alleen door CARE worden aangepast. In ons artikel Rechten instellen lees je hoe je gebruikers rechten geeft binnen andere modules.


Er zijn drie plekken om binnen de module rechten in te stellen:


Module instellingen: 


Hier stel je in welke rechten de verschillende gebruikersgroepen hebben binnen deze module. Het gaat dus over het zien, aanmaken, wijzigen en verwijderen van groepen en gebruikers. Hiermee kun je niet instellen welke rechten de gebruikersgroepen hebben binnen de andere modules.


Groepsrechten wijzigen:


Hier stel je in welke gebruikersgroepen de specifieke gebruikersgroep mogen zien en binnen deze gebruikersgroep gebruikers mogen toevoegen, wijzigen en verwijderen. Hiermee kun je niet instellen welke rechten deze gebruikersgroep heeft in andere modules.


Rechten wijzigen voor een gebruiker:


Hier stel je in welke gebruikersgroepen deze specifieke gebruiker mogen zien, wijzigen en verwijderen. Hiermee kun je niet instellen welke rechten deze gebruiker heeft in andere modules.


Het instellen van rechten voor een specifieke gebruikersgroep doe je dus per module, website, map of item. Je kan niet centraal de rechten van een gebruikersgroep instellen voor de gehele Sitebox.


Twee factor authenticatie

Een twee factor authentication (2FA) is een authenticatie methode waarbij je twee stappen succesvol moet doorlopen om ergens toegang tot te krijgen. Alleen de combinatie van beide stappen zorgt ervoor dat je als Sitebox gebruiker of bezoeker toegang krijgt.

In Sitebox is de eerste stap het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord.


Voor de tweede stap zijn twee opties. Je kan gebruik maken van TOTP (Time-based One-time Password algorithm), of van FIDO2 (Fast IDentity Online).


TOTP is een eenmalige code die voor een korte tijd geldig is. Deze wordt verstrekt door app voor op je smartphone of tablet. De apps waarvan je gebruik kunt maken zijn Google Authenticator of Microsoft Authenticator.


FIDO2 maakt gebruik van een fysieke sleutel. Dit is een klein stukje hardware dat er bijvoorbeeld uitziet als een USB-stick die je in de USB-poort van je laptop of computer steekt. Sommige FIDO-keys maken gebruik van bluetooth of NFC (Near Field Communication). Wanneer je in Sitebox gebruik wilt maken van FIDO2, heb je een FIDO-key nodig die je in de USB poort van je laptop of computer kan steken. 


Alleen de combinatie van beide stappen zorgt ervoor dat je als Sitebox gebruiker of bezoeker toegang krijgt. 


Wil je meer lezen over hoe je als administrator de 2FA kunt instellen voor je gebruikers of bezoekers? Lees dan het artikel 'Twee factor authenticatie'.


Gerelateerde onderwerpen: