Een lijst van de meest voorkomende navigatie fouten en hoe je deze kunt oplossen.

Op deze pagina:


Wat werkt er niet?

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn wanneer je navigatie niet of niet goed werkt. Wat gaat er precies mis?




De publicatiestatus van je menu item

Wanneer een menu item niet of niet correct wordt getoond op je webpagina, kan het zijn dat het item niet juist is gepubliceerd.


Of een webpagina gepubliceerd is zie je aan het vlaggetje. Deze kan rood, geel, of groen zijn.


 Gepubliceerd maar gewijzigd.


 Nieuw en niet gepubliceerd.


 Gepubliceerd en niet gewijzigd.



Controleer of het vlaggetje naast je menu item groen is. Zo niet, selecteer het menu item en klik op de actieknop  'Publiceren'.



Let op! Soms kan het zijn dat je webpagina bij het vernieuwen van de pagina niet meteen de nieuwe informatie uit Sitebox ophaalt. Druk dan Ctrl en F5 tegelijkertijd in. Je kunt de pagina ook in een incognito venster openen.



De planning en toegang van je menu item

Het kan zijn dat het artikel wel gepubliceerd is, maar er een planning ingesteld staat voor het navigatie item waarbij het item nu niet online staat. Ook kan het zijn dat het menu item alleen zichtbaar is voor bepaalde groepen bezoekers. Dit kun je nakijken.


Planning

Je kan aan het wekkertje zien of er een planning geldt voor het menu item. Wanneer je met je muis op het wekkertje gaat staan kun je ook nog zien wat deze planning is.


Er is geen planning ingesteld.


 Er is een planning ingesteld.


 Er is een planning ingesteld en de pagina is actief.




Wanneer je de planning wilt aanpassen of verwijderen, selecteer het menu item en klik bij 'meer' op  'Planning aanpassen':



In het pop-up menu kun je de planning uitzetten door op het  'kruisje' te klikken bij 'Altijd online'. Er staat nu een  'vinkje'. Klik op 'OK'.



Je kunt de planning aanpassen door de datum en tijd waarop het menu item online en offline gaat aan te passen. Klik op 'OK'.



Toegangsrechten

Aan de sleutel kun je zie of er een toegangsbeperking geldt voor het item.


 Geen beperkte toegang.


 Beperkte toegang/zichtbaarheid.


Wanneer je wilt weten wat deze beperking precies is, of deze wilt aanpassen, klik je bij 'meer' op  'Toegang aanpassen':



In het pop-up menu kun je de toegangsbeperking uitzetten door 'Iedereen' te selecteren bij 'Wie heeft toegang'. Klik op 'OK'.



Je kunt de toegang voor specifieke bezoekersgroepen instellen door op het  'kruisje' te klikken bij de bezoekersgroepen voor wie het menu item zichtbaar moet zijn. Er staat nu een  'vinkje'. Klik op 'OK'.



Let op! Soms kan het zijn dat je webpagina bij het vernieuwen van de pagina niet meteen de nieuwe informatie uit Sitebox ophaalt. Druk dan Ctrl en F5 tegelijkertijd in. Je kunt de pagina ook in een incognito venster openen.



Menu item niet gelinkt

Wanneer je het menu item wel op je webpagina hebt staan, maar er gebeurt niets, kan het zijn dat het navigatie item nog niet is gelinkt aan een pagina of URL.


Selecteer het menu item en controleer in de samenvatting of bij 'Link type' 'URL' of 'Pagina' staat.


Zo niet, klik dan op de actieknop  'Wijzigen'.



In het volgende scherm kies je bij 'Link type' voor 'URL' wanneer je een externe webpagina wilt linken, of 'Pagina' als je een pagina van je website wilt linken. Vul vervolgens de volledige URL in bij 'URL', of navigeer naar de gewenste pagina bij 'Pagina'.


Klik op 'OK & Publiceren'.



Let op! Soms kan het zijn dat je webpagina bij het vernieuwen van de pagina niet meteen de nieuwe informatie uit Sitebox ophaalt. Druk dan Ctrl en F5 tegelijkertijd in. Je kunt de pagina ook in een incognito venster openen.



Maximaal aantal links in menu bereikt

Wanneer je menu item niet wordt getoond op de website, kan het zijn dat je te veel menu items hebt opgenomen in je navigatie. Dit is alleen zo wanneer de styling van je website een maximaal aantal menu items heeft. In onderstaand voorbeeld is op de menubalk plaats voor vijf menu items. Hiervan worden er vier gebruikt. Wanneer je een zesde menu item toevoegt aan het menu, vervalt de laatste.


Je kunt dit zelf testen. Worden alle andere gepubliceerde menu items wel op je webpagina getoond? Selecteer dan in Sitebox het niet getoonde item en klik op de actieknop  'Menu item omhoog verplaatsen'.


Verlaat Sitebox en ga naar je webpagina. Vernieuw de pagina. Wordt je menu item nu wel getoond maar een ander menu item niet? Dan zit er een maximum aan het aantal menu items dat aan dit menu kan worden toegevoegd. 


Wil je hier iets aan laten veranderen? Neem dan contact op met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.


Let op! Soms kan het zijn dat je webpagina bij het vernieuwen van de pagina niet meteen de nieuwe informatie uit Sitebox ophaalt. Druk dan Ctrl en F5 tegelijkertijd in. Je kunt de pagina ook in een incognito venster openen. 



Dubbele link in navigatie

Wanneer je werkt met navigatie in de vorm van overzichtspagina's, plaats je op iedere overzichtspagina een script dat de menu items uit de navigatie inleest, om zo de juiste links op de juiste pagina te tonen.


Het script dat de links op de pagina toont zoekt in de navigatie naar het eerste ID dat refereert naar de pagina waar het script aan toe is gevoegd en toont de onderliggende navigatie items in een overzicht.


Wanneer je dezelfde pagina meer dan één keer in je menu hebt gelinkt, kiest het script voor het menu item dat het laagste ID heeft. Het ID kun je controleren door met je muis op het  'puntje' voor je menu item te gaan staan. Je hoeft niet te klikken.


Welke pagina is gelinkt zie je in de samenvatting wanneer je op het menu item klikt. Het gaat hier om de gelinkte pagina, en niet de naam van het menu item. Het kan dus zijn dat de twee menu items wel dezelfde link hebben, maar een andere naam.


In onderstaand voorbeeld is de pagina 'Openingstijden & contact' twee keer gelinkt. Een keer met ID #1724 en een keer met ID #1613. Het menu item met ID #1613 wordt gebruikt.


Omdat er onder ID #1613 geen menu items hangen, worden er op je overzichtspagina geen links getoond. Je kunt dit oplossen door één van de navigatie items weg te halen. 



Let op! Soms kan het zijn dat je webpagina bij het vernieuwen van de pagina niet meteen de nieuwe informatie uit Sitebox ophaalt. Druk dan Ctrl en F5 tegelijkertijd in. Je kunt de pagina ook in een incognito venster openen. 



Contact

Lag het niet aan een van deze redenen? Neem dan contact op met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.



Gerelateerde onderwerpen: