Lees hoe je voor de eerste keer inlogt in Sitebox en hoe je je gegevens goed instelt in je profiel.

Op deze pagina:


1 Het webadres van Sitebox

Sitebox staat online voor het beheer van je webpagina. Om in te loggen moet je eerst naar het juiste webadres. Typ het webadres van je website in de adresbalk van je browser. Achter dit webadres typ je


/Sitebox


Dat ziet er als volgt uit:



Als je op 'Enter' drukt, kom je vanzelf op de inlogpagina van Sitebox:



De meeste websites hebben een acceptatieomgeving en een productieomgeving. De productieomgeving is de 'echte' website die ook bezocht kan worden door je bezoekers. De acceptatieomgeving is een testomgeving waar we wijzigingen en nieuwe producten testen voordat deze voor de buitenwereld online komen te staan.


Wanneer je voor het eerst gaat werken met Sitebox, is het een goed idee om gewoon eens wat te spelen in de acceptatieomgeving. Je kunt dan verschillende dingen uitproberen, zonder dat de bezoekers van je 'echte' website hier last van hebben.


De acceptatieomgeving en de productieomgeving hebben ieder een verschillende URL. Ook hebben ze ieder een aparte Sitebox waarvoor je een apart account nodig hebt.


2 Wachtwoord aanvragen

Wanneer je voor de eerste keer inlogt, moet je eerst een wachtwoord aanvragen. Als je van de administrator al een wachtwoord hebt gekregen, kun je deze stap overslaan en verder gaan met stap 3.


Klik onderaan het inlogscherm op 'Wachtwoord vergeten?' Vul in het volgende scherm je e-mailadres in en klik op 'Verstuur'. Je krijgt nu een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt instellen.



Als je geen e-mail ontvangt om een wachtwoord in te stellen, is er mogelijk nog geen account voor je aangemaakt. Neem in dat geval contact op met de Administrator van de website.


Het is later altijd mogelijk je wachtwoord van Sitebox te wijzigen via het Dashboard.


3 Inloggen in Sitebox

Inloggen in Sitebox is ook mogelijk via SSO. Hiervoor moet wel een en ander worden ingesteld. Wil je van deze mogelijkheid gebruik maken? Neem dan contact op met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.


Inloggen met Single Sign-on

Om in te loggen via SSO klik je op de knop 'Inloggen met SSO':



Je kunt vervolgens met je Single Sign-on account inloggen. Je kunt de verdere stappen overslaan.


Inloggen met e-mailadres en wachtwoord

Om in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord klik je op de knop 'Inloggen met e-mailadres en wachtwoord':



Vul je e-mailadres en wachtwoord in het inlogscherm en klik op 'Inloggen':



Als je je gegevens verkeerd invult, krijg je het volgende scherm te zien:



4 Twee factor authenticatie

Wanneer Sitebox is ingesteld voor twee factor authenticatie, volgt er een tweede scherm na het inlogscherm. In dit scherm vul je een 6-cijferige code in.


Omdat je nog geen twee factor authenticatie hebt ingesteld, krijg je een éénmalige code per e-mail. In een volgende stap wordt uitgelegd hoe je de twee factor authenticatie kunt instellen.



5 Wachtwoord wijzigen

Als je bent ingelogd, opent het dashboard van Sitebox. In het volgende artikel wordt verder uitgelegd wat je op het dashboard ziet. Nu is het alleen belangrijk dat je je profiel kunt vinden.


Je kunt je profiel op drie plekken vinden. Er staat een link naar je profiel op het dashboard:



Daarnaast is je profiel via de menubalk bovenin Sitebox te vinden. Klik op 'Sitebox' en vervolgens op 'Mijn profiel':



Tot slot vind je je profielinstellingen door rechtsbovenin Sitebox op de actieknop icoon module instellingen 'Account' te klikken en vervolgens te kiezen voor icoon module instellingen 'Mijn profiel':



Als je je wachtwoord hebt moeten aanvragen in stap 2 kun je nu meteen doorgaan naar stap 6. Als je hebt ingelogd met een wachtwoord dat je niet zelf hebt ingesteld, is het belangrijk om je wachtwoord te wijzigen:


Je profiel opent als scherm met twee tabbladen. Op het eerste tabblad kun je je wachtwoord wijzigen.


Vul je nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op 'Opslaan'. Je kunt vanaf nu inloggen met je nieuwe wachtwoord.



6 Twee factor authenticatie instellen

Voor de twee factor authenticatie kun je gebruik maken van twee soorten authenticators. TOTP (Time-based One-time Password algorithm), of FIDO2 (Fast IDentity Online).


  • TOTP is een éénmalige code die voor een korte tijd geldig is. Deze wordt verstrekt door een app op je smartphone of tablet. De apps waarvan je gebruik kunt maken zijn Google Authenticator of Microsoft Authenticator.

    Om de authenticator te koppelen aan je Sitebox gebruikersaccount, download je eerst de app die je wilt gebruiken. Meer informatie over de twee apps vind je hier:



    Wanneer je de app hebt geïnstalleerd klik je rechtsbovenin Sitebox op de actieknop icoon module instellingen 'Account', en kies je voor icoon module instellingen 'Mijn profiel':


    In de pop-up zie je onder je wachtwoord de mogelijkheden voor twee factor authenticatie. Wanneer de 2FA verplicht is ingesteld, heb je alleen de mogelijkheid de sleutel te beheren. Wanneer dit niet het geval is, kun je zelf de 2FA aan- en uitzetten.


    Klik op 'Sleutelbeheer' en klik vervolgens op nieuwe sleutel toevoegen.


    Klik vervolgens op TOTP (Google Authenticator / Microsoft Authenticator)


    Open je authenticator app en voeg een nieuw account toe. Scan de QR-code en wacht tot de app je een 6-cijferige code toont. Vul deze code in in het pop-up scherm en klik op 'Valideren'.


    Als de juiste code is ingevuld, sluit het validatiescherm. Je kunt méér dan 1 authenticatiemethode instellen. Klik op 'Sluiten' als je klaar bent en sluit je profiel.



  • FIDO2 maakt gebruik van een fysieke sleutel. Dit is een klein stukje hardware dat er bijvoorbeeld uitziet als een USB-stick die je in de USB-poort van je laptop of computer steekt. Sommige FIDO-keys maken gebruik van bluetooth of NFC (Near Field Communication). Als je in Sitebox gebruik wilt maken van FIDO2, heb je een FIDO-keynodig die je in de USB-poort van je laptop of computer kunt steken.

    Een FIDO-key ziet er bijvoorbeeld zo uit:


    Klik rechtsbovenin Sitebox op de actieknop icoon module instellingen 'Account', en kies voor icoon module instellingen 'Mijn profiel':


    In de pop-up zie je onder je wachtwoord de mogelijkheden voor twee factor authenticatie. Wanneer de 2FA verplicht is ingesteld, heb je alleen de mogelijkheid de sleutel te beheren. Als dit niet het geval is kun je zelf de 2FA aan- en uitzetten.


    Klik op 'Sleutelbeheer' en klik vervolgens op nieuwe sleutel toevoegen.


    Klik vervolgens op WebAuthn (FIDO2).


    Als je je beveiligingssleutel nog niet in de USB-poort hebt zitten, vraagt het validatiescherm je deze in te voegen. Vervolgens word je om je pincode gevraagd. De laatste stap is om de sleutel aan te raken op de juiste plek.


    Als je alle stappen hebt doorlopen, sluit het validatiescherm. Je kunt méér dan 1 authenticatiemethode instellen. Klik op 'Sluiten' wanneer je klaar bent en sluit je profiel.

Gerelateerde onderwerpen