In dit artikel lees je hoe je met Sitebox producten toevoegt aan de Samenwerkende Catalogi en welke voorwaarden hiervoor gelden.


Op deze pagina:


Samenwerkende Catalogi

De Samenwerkende Catalogi (SC) is een set afspraken over het uitwisselen van informatie over producten en diensten van de overheid op het internet. Deze informatie wordt samengevoegd tot één landelijke virtuele catalogus. Om ervoor te zorgen dat informatie makkelijk kan worden teruggevonden, wordt gebruik gemaakt van Uniforme Productnamen uit de Uniforme Productnamenlijst (UPL).

Met Sitebox kun je je producten makkelijk toe laten voegen aan de Samenwerkende Catalogi.


Producten toevoegen

Om producten toe te voegen aan de Samenwerkende Catalogi maak je gebruik van de module 'Kennisbank' in Sitebox Intranet. Wanneer je ons intranet niet gebruikt, kun je gebruik maken van de module 'Producten' onder het kopje 'Gemeente'.


De instellingen voor Samenwerkende Catalogi vind je in het tabblad 'SC 4.0':



Binnen het tabblad kun je bij het onderdeel 'Uniforme productnaam' een of meer namen selecteren door hierop te klikken. De geselecteerde namen worden gehighlight in blauw. Wanneer je een naam wilt deselecteren klik je er nogmaals op. De naam wordt dan weer wit.


Bij 'Doelgroep(en)' zet je vinkjes bij de doelgroepen waarvoor dit product geldt.


Er worden wel voorwaarden gesteld aan producten in de Samenwerkende Catalogi:

  • Het product moet gepubliceerd zijn en online staan. (Wanneer de planning van het product is verlopen, staat deze niet online.)
  • Het product moet een informatiepagina hebben en deze moet zijn geselecteerd in het tabblad 'Algemeen'.
  • De geselecteerde informatiepagina moet een beschrijving hebben op het tabblad 'Algemeen' van de webpagina zelf. (Dit moet voor de toegankelijkheid sowieso.)
  • De geselecteerde informatiepagina moet gepubliceerd zijn en op dit moment online staan. (Wanneer de planning van de informatiepagina is verlopen, staat deze niet online.)
  • Op het tabblad 'Samenwerkende catalogi 4.0' moet minimaal één 'Uniforme Productnaam' zijn geselecteerd.
  • Op het tabblad 'Samenwerkende catalogi 4.0' moet minimaal één doelgroep zijn aangevinkt.

Hoe worden de producten aangeleverd?

De koppeling met de Samenwerkende Catalogi is niet echt een koppeling. We versturen niet actief informatie naar Logius. Alle producten die goed staan ingesteld worden door ons gepubliceerd in xml formaat. De URL waarop we dit doen bestaat uit je eigen domeinnaam met daarachter /samenwerkende-catalogi.xml

Bijvoorbeeld: "https://www.gemeentejuinen.org/samenwerkende-catalogi.xml"

Logius is in het bezit van deze URL en zij lezen vervolgens de informatie uit en publiceren deze op de juiste plek.


Wanneer je je eigen domeinnaam invult in kun je zien hoe zo'n lijst eruit ziet. Deze heeft een aparte opmaak, maar alle informatie die wordt gedeeld kun je hierin terugvinden.


Product komt niet in de lijst voor

Wanneer een product niet in de xml lijst staat, staat er mogelijk iets niet goed ingesteld. Om in de lijst voor te komen moet een product aan alle voorwaarden voldoen. De volledige lijst met voorwaarden vind je in dit artikel bij Producten toevoegen.


Product komt wél in de lijst voor, maar staat niet op overheid.nl

Wanneer en product wél in de xml lijst voorkomt, maar toch niet wordt toegevoegd aan een centrale webpagina zoals overheid.nl, is deze mogelijk nog niet bijgewerkt. Als het probleem zich blijft voordoen, kun je het beste direct contact opnemen met Logius.


Gerelateerde onderwerpen: