Lees meer over de werkwijze van CARE Internetservices bij het maken van professionele e-formulieren in de huisstijl van je website.
Op deze pagina:
- Excel format e-formulieren
- Instructie format e-formulieren
- Wijzigen e-formulier
- Gerelateerde onderwerpen
E-formulieren kunnen worden ingezet om verschillende taken en processen te vereenvoudigen. Denk aan een contactformulier of een formulier voor de aanvraag van producten.
Of het nu gaat om een bestaand PDF-formulier of een compleet nieuw formulier, CARE zorgt voor een professioneel e-formulier in de huisstijl van je website. Daarnaast zorgen we dat je formulieren voldoen aan de WCAG 2.1 op AA-niveau.
Excel format e-formulieren
Om ervoor te zorgen dat het e-formulier bij oplevering voldoet aan je wensen, maken we gebruik van een door CARE ontwikkeld Excel format.
Download CARE format e-formulieren
Je kunt uiteraard het format meteen gebruiken voor het uitwerken van je wensen voor een nieuw formulier. Hierbij is het niet erg als het formulier niet helemaal correct is ingevuld. Met deze basis werken we samen het concept uit tot goed duidelijk is wat we voor je ontwikkelen.
Als het concept is goedgekeurd, maken we een offerte voor de ontwikkeling van het formulier. Het formulier wordt vervolgens ontwikkeld als een Widget die vrij toe te voegen is aan een webpagina.
Wil je een e-formulier laten ontwikkelen? Neem dan contact op met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.
In het Excel format hebben we de onderdelen opgenomen die standaard worden gebruikt in e-formulieren voor gemeentelijke websites.
Hoewel het format is ontwikkeld voor standaard e-formulieren voor gemeentelijke websites kun je het ook voor andere formulieren gebruiken. Als je een e-formulier wilt laten ontwikkelen dat afwijkt van het format, kun je de standaard onderdelen in het Excel-bestand verwijderen.
Instructie format e-formulieren
Voor het gebruik van het CARE format voor e-formulieren is een aparte instructie geschreven. Deze kun je raadplegen in het artikel Instructie CARE format e-formulieren wanneer je vragen hebt over wat je waar moet invullen.
Bij aanvullende vragen kun je natuurlijk ook contact opnemen met met helpdesk@care.nl, of maak gebruik van ons contactformulier.
Wijzigen e-formulier
Als je wijzigingen wilt laten aanbrengen aan een ontwikkeld formulier doen we dit in de meeste gevallen op basis van nacalculatie of we boeken de tijd op de aangeschafte strippenkaart. Voorafgaand aan de wijzigingen geven we hiervoor een schatting van de kosten.
Het gaat hierbij om een indicatie van het aantal uren dat wij verwachten nodig te hebben voor het verzoek. De daadwerkelijk gemaakte uren kunnen afwijken van deze schatting. De schatting houdt rekening met het uitvoeren van de gevraagde werkzaamheden, evenals de tijd die nodig is deze naar tevredenheid op te leveren. Eventuele meervragen nemen we hierin niet mee.
Als het formulier is ontwikkeld op basis van het Excel format is het slim om ook de wijzigingen in het format te verwerken. Zo heb je niet alleen een up-to-date versie van de specificaties van het formulier, ook is het een goede manier om af te stemmen welke wijzigingen er precies nodig zijn.
Cellen wijzigen
In de meeste gevallen gaat het om cellen waar informatie in staat die moet worden gewijzigd. Highlight de gewijzigde cellen dan in geel en maak gewijzigde tekst rood. Als we tekst moeten vervangen of verwijderen, vinden we het prettig als je de oude tekst laat staan en deze doorhaalt:
Hierdoor is het meteen duidelijk waar en welke wijzigingen moeten worden aangebracht.
Cellen verwijderen
Als er cellen zijn waar informatie in staat die helemaal moet worden verwijderd, maak je deze rood met witte tekst. Je mag de tekst doorhalen, maar in principe kan alles binnen deze cel worden verwijderd:
Nieuwe cellen toevoegen
Wanneer er nieuwe cellen worden toegevoegd, bijvoorbeeld als er een extra vraag in het formulier moet komen, dan maak je de cel(len) groen met groene tekst:
Wijzigingsdatum in documentnaam
Het is ook slim om de wijzigingsdatum in de titel van het bestand op te nemen. Hierdoor is het snel duidelijk wat de meest recente wijziging is en wanneer deze wijziging heeft plaatsgevonden.